Muffinsbak

Då jag ansåg att Alida var lite väl snuvig och hostig för att gå till förskolan idag, fick hon lov att vara hemma.
Därför satte vi igång med ett mysigt muffinsbak.



Godast och roligast enligt Alida( och mig), att slicka skålen!





Slutresultatet!

För er som blev sugnapå att baka dessa läckerheter kommer här receptet!

Elaka gubbens chokladmuffins
  (12stycken)

2 ägg
3 dl socker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakaopulver
1 1/2 dl mjöl
100 g smör


Smält smöret och låt det svalna. Blanda ingredienserna i ovanstående ordning. Sätt ugnen på 160°C. Muffinsarna ska vara inne i ugnen ca. 25-30 minuter.

 

När jag ändå är igång på muffinsbak  så måste jag bara rekomendera er att kika in denna sida: www.dagensmuffin.se.

Detta är en guldgruva för alla som älskar att baka och äta muffins, finns säkerligen en muffinsort för  ALLA!

 

När vi ändå pratar muffins så blev jag grymt sugen på att testa dessa recept, som kommer från Dagens muffin.

Kokosmuffins med ”crisp”

16 portioner | Normalstora formar, 12 st/plåt



1 dl kokosflingor
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
2 ägg
1/2 dl olja
1 dl filmjölk eller yoghurt

”Crisp”:
100 g smör
1 dl strösocker
2 dl kokosflingor


Sätt ugnen på 220°C!

Ställ ut muffinsformar på en plåt, ta gärna dubbla formar!

Börja med ”crispet”: Smält smör i en gryta, rör ner sockret och kokosen. Ställ åt sidan!

Sedan smeten: Blanda alla de torra ingredienserna i en bunke, rör sedan ner övriga ingredienser i bunken, blanda väl!

Fyll formarna till lite mer än hälften med smet, sedan en klick ”crisp” på.

Grädda lite längre ner i ugnen i ca 10 min.

Servera gärna dessa ”nyttiga” muffins med vaniljglass till!

Dumlemuffins med creamcheese frosting Foto: Sanne Östman
<!-- Provide alternate content for browsers that do not support scripting or for those that have scripting disabled. -->

 

Dumlemuffins med creamcheese frosting


15 portioner | Normalstora formar, 12 st/plåt 



5 dl vetemjöl special

2 1/2 dl strösocker
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2 1/2 dl mjölk
1 ägg, lätt vispat
150 g smält smör
1 påse Dumle

Frostingen:
60 g rumsvarmt smör
Ca 150 g philadelphiaost
1/3 pkt florsocker
2 tsk vaniljsocker


Blanda alla torra ingredienser i en skål. Hacka varje Dumlekola i 4 bitar. Blanda smält smör, mjölk, kolorna och ägget i det torra. Fördela smeten i en muffinsplåt. Gräddas i ca 20 min, 200°C.

När muffinsarna har svalnat: spritsa/bred på frostingen.


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0