Köttbullar/ Pannbiffar i ugn

Häromveckan när det var extrapris på köttfärs passade jag på att köpa en rejäl sats, väl hemma gjordfe jag en storsats köttbullar/pannbiffar som jag stekte i ugnen. Det  funkade mycket bra när man skulle göra  en sådan stor sats.
Grundreceptet finns i Vår kokbok men här komme det ifall ni inte skulle ha den boken i kokbokshyllan,  Jag dubblade ingredienseran då jag gjorde på dubbel sats köttfärs.

Köttbullar/pannbiffar i ugn

ugnstemp 250 grader

Ingredienser:
ca. 400g köttfärs
4 msk osötat ströbröd
1 msk potatismjöl
1 1/2 dl mjölk eller vatten
1 1/2 tsk salt
1 ägg
1 1/2 krm svart- eller -vitpeppar
ca. 1 msk råriven gul lök( jag valde att utesluta den)

Blanda ströbröd, potatismjöl och vätskan i en bunke. Låt svälla i ca.10 minuter. Lägg i färs salt och valfri peppar och blanda, rör sedan ner ägget och blanda till en smidig smet.
Forma sedan pannbiffar eller köttbullar och lägg dessa på en smörad, bakpappersklädd ugnsplåt.  Stek i ugnen i ca. 8-10 minuter beroende på ugnstyp.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0