Marängtårta med mjölkchokladtryffel,hallongrädde och färska jordgubbar



Jag lovade ju er, kära läsare att dela med mig av receptet på tårtan vi åt när vi firade mannens födelsedag. Här kommer det.
Den enda förrändringen jag gjorde var att utesluta färska hallon till garneringen. Det är verkligen en superenkel sommartårta att svänga ihop till fikan i bersån eller varför inte fira namnsdags- eller födelsedagsbarn med .
 Receptet är hämtat ur senaste numret av Buffe´.

Marängtårta med mjölkchokladtryffel, hallongrädde och färska jordgubbar
8-10 bitar

1 förpackning färdiga marängbottnar
150g mjölkchoklad
1 1/4 dl samt 3 dl vispgrädde
250g frysta hallon eller 5 dl färska

Garnering:
1/2 liter  färska jordgubbar
2 dl färska hallon (vilka jag uteslöt, det blev lika gott ändå!)

Gör så här:

Hacka chokladen fint och lägg i en bunke. Koka upp grädden och häll över chokladhacket, vispa eller mixa chokladtryffeln slät. Låt stå kallt i minst 3-4 timmar. Vispa 3 dl grädde lätt och blanda i hallonen försiktigt.
Bred ut chokladtryffeln jämnt på ena marängbottnen och  bred sedan över 2/3 av hallongrädden ovanpå.
Lägg sedan över den andra marängbotten och lägg på resterande hallongrädde jämnt ovanpå.
Garnera med färska jordgubbar (och  hallon!).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0