Hemkomna från en intensiv USA-vecka!

Nu har vi äntligen kommit hem från den omtalade USA-trippen. Vi reste i fredags(den 25/5) och kom hem idag den 31/5.
Eftersom det inte finns några direktavgångar mellan Landvetter-New York så får man antingen resa via Köpenhamn eller Arlanda. På utresan åkte vi via Köpenhamn och hemresan via Arlanda.
För Alidas del var det flygresepremiär och det gick över förväntan, tack vare nappen!

Trött Alida sover i pappas famn.

På nästa flight mot New York blev Alida underhållen av farmor Pia.

Väl i New York skulle vi ta oss vidare med tåg till Washington där vi skulle bo hos farmor Pias syssling. Tågresan var en lång och rätt mödosam upplevelse,vi var alla trötta efter den långa flygresan samt tidsomställningen. Tack och lov sov Alida gått i sin sulky under hela tågresan.
Vi stannade i Washington  från fredag till måndag. Lördagen spenderades i Washington och vi hann med att både kolla in Vita huset(utanför), samt besöka två olika museum, spacemusem samt ett Indianmuseum. Jättespännande tyckte vi alla.

På kvällen ägde den stora födelsedagsmiddagen för den nyblivna 90-åringen rum.

Sällan har vi skådat en så pigg och alert 90-åring. Dagen efter var det brunch hemma hos familjen vi bodde hos,jättegott med äkta amerikansk brunch!!!! Det var även  mors dag i Sverige och det hade inte vare sig Alida eller henns älskade pappa glömt bort. Jag belv uppvkatad på sängen med två fina paket innehållande en travel makeupbox från Clinque samt en pocketbok.

På måndagsmorgonen tog vi åter tåget till New York där vi skulle spendera 2 sista dagarna av resan. Den här tågresan gick myckte smidigare dels för att vi reste på förmiddagen och dels var det ett expresståg vilket det andra inte var. Väl i New York checkade vi in på hotell Pennsylvania,som hade en gigantisk reception/lobby som såg väldigt lyxig ut.... men skenet bedrog,men för oss gjorde det inget eftersom det låg centralt ,var billigt och rummen var ändå rena och hyfsat fräscha. Efter installation på rummen gick för att åka upp i Empire state building,,,wow vilken hänförande utsikt!
På kvällen skulle farmor Pia och farbröderna träffa ytterligare en släkting samt passa Alida. Jag och Christian avnjöt en underbar middag på en restaurang vid namn Blue water grill.
På schemat dagen därpå stod det sightseeing till  Ellis island dit alla immigranter som invandrade till staterna för längesedan ankom allra först.Färden gick via frihetsgudinnan,som enligt mitt tycke såg mindre ut än vad jag föreställt mig. Vi fick ta en färja dit och det var stekande hett. Inte mig emot som älskar sommar och sol.
Eftermiddagen spenderades på stna och shopping! fick bl.a inhandlat en jättefin munkjacka från GAP som ALida kan ha  i höst.

Alida har precis knäckt koden hur man dricker ur nappflaskan själv.

På onsdagen var det dags för hemresa och även denna flygresa gick över förväntan.Nu är vi hemma igen med flera minnen och erfarenheter rikare.