Vår nya "fredagstradition"

Eftersom vi båda älskar fredagsmys och allt vad det hör till så har vi nu infört en ny "tradtion",som innebär att vi ska mysa med lite goda tilltugg och något gott att dricka till. Varannan vecka planerar och tillreder jag och varannan vecka gör Christian det.
I fredags,blev det ganska enkelt snitt,i form av små varma smörgåsar med tomat och cheddarost och tillhörande vindrink(alkoholfritt till mig)med schweppes. Jättegott!
Nu på fredag är det min tur att planera och fixa detta och jag hade tänkt att  testa det här som tilltugg:

Asiatiska piroger

Buffé nr 11 1999, sid 23

Ingredienser
Portioner: 8

5 smördegsplattor
2 kycklingfiléer
½ purjolök
2 msk smör eller margarin
1 dl jasminris 
4 msk crème fraiche
½ msk curry
2 tsk thailändsk currypasta
1½ msk flytande honung
½ tsk salt

PENSLING:
1 ägg
sesamfrö

Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
Tina smördegsplattorna i ca 15 minuter.
Sätt ugnen på 250°C.

Skär kycklingfiléerna i tunna strimlor. Skölj och strimla purjolöken. Smält matfettet och fräs upp kyckling och lök.

Kavla ut smördegsplattorna något. Dela varje platta i 3?4 trianglar.

Blanda samman kyckling, lök, ris, crème fraiche, kryddor samt honung. Fördela fyllningen på smördegstriangeln. Vik och pressa samman de öppna sidorna med en gaffel. Pensla knytena med ett uppvispat ägg och strö över lite sesamfrö. Grädda i ca 8 minuter i nedre delen av ugnen.


Drink har jag inte bestämt ännu,men det lutar åt att det blir denna:

Avokadodrink med tranbär
 Foto: Peter Tullberg/SVT
Avokadodrink med tranbär
Tillagningstid: ca 5 minuter
Ingredienser
Beräknat för 4 portioner
1 liter tranbärsdryck
1 paket hallon, frysta
2 st avokador, mogna
 
Gör så här:

Mixa alla ingredienserna i mixer och häll upp i termos.

Kostnad: ca 12 kr per person


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0