Premiär för min nya mat&bakblogg

De som känner mig väl vet att jag fullkomligt slukar recept.
Jag har samlat på mig så många recept till den milda grad att jag under mina sista graviditetsveckor(när man inte orkar göra så mycket ansträngande) sorterade och rensade så att min abslouta receptfavoriter skulle få plats i en pärm. Lättare sagt en gjort. Nu efter ca. 6 månader(efter Alidas födelse) skulle jag nog behöva göra en sådan insats igen!
I min allmänna blogg kunde ni läsa att vi firade Alidas 6 månaders dag med tårtkalas. Och för er som tyckte att tårtan såg smarrig ut så delar jag här med mig av receptet:


Barbapapatårta
 
Tårtbotten, ugnstemp 175grader
Dubbel sats av sockerkaksrecept:
100g smör eller margarin
4 ägg
4 dl socker
6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
4 tsk vanillinsocker
2 dl mjölk eller vatten.

Fyllning:
2 pkt jordgubbsfromage som vispas med mjölk
Garnering:
 Neverstopgodisar
Vit kristyr på tub
tårglasyr på tub(mörk)

Chokladsmörkräm:
200g mjukt margarin
1-2 dl siktat chokladflorsocker
1dl mjölk
1 äggula
Röd hushållsfärg(så att smeten blir rosa)
Rita av Barbapapafiguren på ett papper
Smörj och bröa en stor djup  ugnsplåt. Smält matfettet och låt det kallna. Vispa ägg&socker poröst. Blanda alla torra ingredienser och tillsätt sedan detta i äggsmeten tillsätt sedan vätskan och det smälta avsvalnade matfettet. Vispa till en slät smet och häll i ugnsplåten/formen: Grädda i ca. 50-60 minuter.
 Låt svalna. Under tiden gör du jordgubbsfromagen enligt anvisningar på förpackningen. Gör även chokladsmörkrämen.
Vispa ihop alla ingredienser till chokladsmörkärmen till en smidig röra& tillsätt rödhushållsfärg så att krämen blir rosaaktig och sätt in i kylen medan du, skär ut önskad form (barbapapa) i kakan, dela tårtbottnen i två delar ,där du fyller med jordgubbsfromagen.
Täck sedan hela tårtan med chokladsmörkrämen. Använd  2 Neverstop godisar till pupiller och pritsa sedan några ggr med vit kristyr för ögonvitorna. Måla näsa & mun med tårtgarnering.
Nu är tårtan färdig att avnjutas!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0